Aki azt gondolta, hogy az oldalkocsis motorok ideje régen lejárt, az rémesen nagyot tévedett. Őszintén szólva mi is a rémesen nagyot tévedők csoportjába tartozunk.
Csak novemberben több mint 100 muzeális oldalkocsis motort árverez majd el Angliába a H&H aukciósház, köztük olyan elképesztő ritkaságokat, mint az 1924-es AJS Model D Combo, az 1932-es, korábban rendőrségi motorként szolgáló BSA G12 Combo, az 1930-as BSA Sloper Comb, vagy az 1925-ös Quadrant Combo.
A motorokat korábban egy gloucestershire-i csűrben, porral és madárszarral borítva találta meg az aukciósház motorrészlegének vezetője, Mark Bryan, aki szerint a felfedezésben az is érdekes, hogy ritkán találni egyszerre több magára hagyott oldalkocsis motort egy helyen, mert ahhoz túl nagy helyet foglalnak el.
Az aranykorukat az 1930-40-es években élő oldalkocsis motorok akkoriban általában kiegészítő járművek voltak az egyautós családokban, és mint ilyenek, felettébb praktikusak is.
Az elsőként az 1800-as évek végén megjelent oldalkocsis motorok gyorsan népszerűek lettek, a Harley-Davidson például 1914-ben emelte be őket a katalógusába, és komoly szerepet játszottak az I. világháborúban is.
A világégést követően, ahogyan az autók olcsóbbak lettek, a oldalkocsis motorokat gyártó cégek közül sokan tönkrementek, ám maradt egy réteg, aki kitartott mellettük, aztán pedig ismét jött a felfutás a II. világháborút megelőző években.
Az aukciókon az elmúlt években stabil népszerűségnek örvendtek az ilyen motorok, ám az új járművek piacán is komoly előretörés tapasztalható. Csak tavaly csak az Egyesült Államokban félmillió motort adtak el, ami 3,5 százalékos növekedés az egy évvel korábbi adathoz képest, és az összes eladott motor 5 százaléka volt oldalkocsis.
Amióta a klasszikus, 75 éves Ural márka tíz éve megjelent az amerikai piacon, drámaian megnőtt az eladott oldalkocsis motorok mennyisége és megugrott az áruk is. Tavaly csak ebből a márkából 2000 darabot adtak el, ami majdnem a kétszerese az egy évvel korábbi 1200 darabnak.
Persze a hatalmas áttörés talán soha nem jön el, hiszen az oldalkocsis motorozás élménye aligha hasonlítható össze egy sima motor nyújtotta örömökkel, de a kereslet nő, és a régi klasszikus darabok is egyre több pénzért kelnek el.
(Fotó: H&H Classics)
Utolsó kommentek