Szakértők szerint akár egy Titanic elsüllyedéséhez hasonló katasztrófa is megtörténhet a Jeges-tengeren, amit a környezeti változások miatt mostanában előszeretettel látogatnak a luxus tengerjárók.
Idén nyáron haladt át az első luxushajó az északnyugati átjárón, és egyre többen tartanak attól, hogy az úttörőt újabbak követik majd, mielőtt a biztonsági kérdéseket sikerülne megnyugtatóan rendezni.
A Crystal Serenity 1700 utasa fejenként legkevesebb 19 755 dollárt fizetett azért, hogy fent lehessen azon a hajón, ami augusztus közepén hagyta el az alaszkai Anchorage kikötőjét.
A hajó aztán nagyjából a partok mentén haladt végig, mielőtt egy hónappal később New Yorkban kikötött volna. A problémának csak az egyik fele az, hogy Alaszka és Grönland között egyetlen kikötő sincs.
A másik, jóval nagyobb gond, hogy noha a klímaváltozás miatt nyaranta jégmentes a régió, szakértők szerint kidolgozott útmutatások és irányelvek hiányában bármikor bekövetkezhet egy, a Titanic elsüllyedéséhez hasonló katasztrófa.
A finn Arctica hajózási társaság vezetője, Tero Vauraste például arra figyelmeztetett, hogy megfelelő infrastruktúra hiányában a helyi kisebb hivatalos szervek vajmi keveset tudnának tenni egy esetlegesen bajba jutott hajó utasainak kimentése érdekében.
„Az északnyugati átjáró több ezer tengeri mérföldnyi út, melyen gyakorlatilag semmi sincs. A rossz műholdas képek csak nehezítik a navigációt a jeges vízben. Lehet, hogy egy jéghegy csak 4-5 csomós sebességgel halad, ám a hajó jellemzően 10-20 órával korábban készült műholdképeket kap” – hívta fel a figyelmet a szakember.
Tero Vauraste szerint éppen ezért szükséges lenne leülni, és átbeszélni a szabályozást, megakadályozandó egy esetleg katasztrófát, amire nyilván annál nagyobb az esély, minél több társaság fedezi fel magának az útvonalban rejlő üzleti lehetőséget.
(Fotó: crystalcruises.com)
Utolsó kommentek