Egy évszázadon át jelentett a Faberge gazdagságot, módosságot és a világ legextravagánsabb (húsvéti) tojásait egyszerre. Az elegánsan díszített műtárgyak, amelyek a Romanov dinasztia által megbízott ékszerész és aranyműves, Peter Carl Faberge alkotásai, a mai napig az egyik legszebb dísztárgyak, amelyeket valaha alkottak.
Az első birodalmi tojások, ahogy akkoriban hívták őket, az 1880-as évek közepén ünnepi ajándéknak készültek. Arannyal, gyémántokkal és féldrágakövekkel, smaragddal, igazgyönggyel díszítették őket.
Mindegyik egyedi volt, üveg, zománc, fém és arany konstrukciója. 7,5 és 12,5 cm közötti méretűek és egy-két évbe került az elkészítésük. Gyakran felnyithatóak voltak és egy kicsi meglepetés ajándékot is elhelyeztek bennük.
„Mágikus tárgyak voltak, ami megmagyarázza, miért nyűgöznek még le mindig ennyire” - mondja az angol ékszer-specialista, Geoffrey Munn a CNN-nek. „Az emberek mindig is szomjazták a gyönyörűen elkészített tárgyakat, és a Faberge tojások tökéletesen kielégítik ezt a szomjat. Vizuálisan csodálatosak.”
Forradalom, menekülés, misztérium
A Faberge története olyan, mint egy mozifilm. Mikor az 1917-es orosz forradalom erőszakosan véget vetett a Romanovok 300 éves uralkodásának, a cári család Szentpéterváron hagyta menekülés közben az 50 tojásból álló kollekciót, sok eltűnt belőle, most összesen 43 létezéséről tudunk.
„Nem volt még olyan ékszer, amely ennyi intrikának, misztériumnak és fényűzésnek lett volna a tárgya.” A tojások az Art Deco időszakára, az 1920-1930-as évekre kimentek a divatból, de a gyűjtők és a művészettörténészek újra felkapták őket a század közepén. Az angol szerző, Henry Bainbridge írta meg az első Faberge monográfiát 1949-ben, azóta pedig nagyon sok könyv készült róla.
Kézművesek gazdag hálózata
Az egyik legfrissebb kiadvány a Faberge: His Masters and Artisans címet viseli és a Fabergét körülvevő munkatársakra koncentrál a tervezőktől az arany- és kézműves mesterekig, akik segítettek a megálmodott mesterműveket életre kelteni.
„A Faberge-ház lenyűgöző műveletet hajtott végre, 500 különböző mesterembert foglalkoztattak. Szentpéterváron egy ötemeletes épületben működtek négy fiókkal Oroszországban és eggyel Londonban. Az a kapcsolat, amit Faberge kiépített a mesterekkel, a márka szempontjából kulcsfontosságú volt” – mesélte Ulla Tillander-Godenheim, a könyv szerzője.
A finn író dédapja egyébként Fabergével egyidőben volt aranyműves Oroszországban és mivel sokk finn dolgozott ebben a szakmában abban az időben, könnyen gyűjtött össze anekdotákat, leveleket és emlékeket a családokat meglátogatva.
A tojások mellett számos más dísztárgy is készült „a cigarettásdoboztól a kandallóóráig”. Két női vezetőtervező is dolgozott neki, Alina Holmstrom és Alma Phil.
A Faberge munkatársai maguk toborozhatták az alattuk dolgozó kézműveseket és a saját kézjegyeikkel is elláthatták a dísztárgyakat.
Faberge a cégét az „ipari demokrácia” egyik korai prototípusaként működtette, annak ellenére, hogy a világ egyik legkeményebb autokráciájában élt… A tárgyai azért annyira figyelemreméltók, mert sok történetet elmesélnek és egyfajta mini történelem leckék is.
Folyamatosan a figyelem középpontjában
Az idők során egyre drágábbak lettek a tojások, 2002-ben a Winter Egg 9,6 millió dollárért kelt el, 5 év múlva egy másik szintén 9 millióért, csakhogy fontban.
Nem véletlenül, hiszen nagyon ritkán bukkannak fel eladásra tojások, legtöbbjük már nyilvános gyűjteményekben vagy múzeumokban található.
„Nagyszerűen gyűjthetők, hiszen a szó igazi értelmében egyediek. Én évtizedek óta tanulmányozom őket és még nem fáradtam bele. Nem is hiszem, hogy lehetne” - zárta le a témát Geoffrey Munn.
Híres órák híres viselői - nézd meg, mit hordott John F. Kennedy, Paul Newman vagy Albert Einstein!
(Fotó: Fondation Édouard et Maurice Sandoz)
Utolsó kommentek