Noha egy újabb rekordév után nehéz elképzelni, szakértők szerint hamarosan akár válságba is juthat a luxusautók piaca, a csillogó számok mögött ugyanis már kevésbé fényes a helyzet.
A Ferrari sikersztorija: a LaFerrari
Az Audi és a Mercedes is minden idők egyik legjobb évét tudhatja maga mögött, és egyre közelebb kerülnek a prémiumszegmens királyához, a BMW-hez. A Jaguar Land Rover (különösen a Land Rover) és a Porsche sem panaszkodhat, azaz látszatra minden rendben van mind a prémium, mind a luxuskategóriában.
A látszat azonban fura dolog, hiszen hogyha kicsit jobban megkapargatjuk a felszínt, már nem ilyen egyértelmű a kép. A Ferrari, a Lamborghini, a Rolls-Royce és a Bentley magasságában ugyanis öt évvel a válság kirobbanása után egyes eladási adatok még csak most érik majd el (ha elérik...) a 2007-es számokat, és minden további növekedésért keményen meg kell harcolni.
A Bentley például nagy hűhót csapott a 2013-mas rekordszállításai körül, utoljára ugyanis 2007-ben sikerült elérniük a 10 ezres bűvös határt. Az elmúlt öt évben gyárbezárás is előfordult (erről Crewe lakosai sokat tudnának mesélni), és 2009-ben alig 4600 autót tudtak eladni.
Vigyázó szemetek Kínára vessétek!
A luxusautók szegmense (a 150 ezer dollárnál, azaz durván 30 millió forintnál drágább autókat számítják ide) azonban mintha megtorpanni látszana, elsősorban a kínai lassulás miatt, ráadásul az ottani ingatlanpiaci helyzet is bizonytalan, a befektetések a vártnál kevéssé jövedelmezőek, így kevesebb a felesleges pénz is.
A sportautók sem lehetnek maradéktalanul elégedettek (noha a hivatalos nyilatkozatokban természetesen azok), a Lamborghini, a McLaren és a Ferrari is alighanem jobb évre számított.
McLaren P1
Tervek persze akadnak, a Lamborghini például nagyon hisz a Huracánban, és még inkább a (várhatóan csak 2017-ben piacra kerülő) szuper-SUV-ban, az Urusban, míg a Ferrari inkább az exkluzivitás (kevesebb autó, nagyobb árrés) felé tolná a márkát (és ez egyelőre működik is).
A McLaren tavalyi nagy dobása a P1 volt, amelyből csak 375 darab készül, és már mind el is kelt az 1,4 millió dolláros árcédula ellenére. Hasonlóképpen a Ferrari is eladta az összes LaFerrarit, hiába az 1,6 millió dolláros ár. És természetesen jól fogy a Bugatti Veyron is.
A kép tehát vegyes, hiszen a tavalyi számok és az idei várakozások nem rosszak, ugyanakkor nagyon sok függ Kínától, amely egy ideje már alapvetően meghatározza a piacot – ha ott baj lesz, akkor a luxusautók gyártói is keményebb időszakra számíthatnak.
A Bugatti Veyron még mindig nyerő
(via)
Utolsó kommentek