Van az úgy, hogy az embernek hiába van rengeteg pénze, mégsem kaphatja meg azt, amit igazán szeretne – például álmai autóját. Lehet az ember bármilyen gazdag, jó eséllyel sosem lesz az övé például egy eredeti Lightweight Jaguar E-Type, vagy egy Shelby 298 Cobra. Hogy miért? Mert ezek „halott emberek autói”.
A Shelby 298 Cobra igazi ritkaság
A Jaguarból például összesen 12 darabot gyártottak 1963-64-ben, nem csoda, hogy egy-egy példány ára eléri a 10 millió fontot. Elméletben, legalábbis. A gyakorlatban ugyanis megszerezhetetlen.
Egy ilyen autóhoz ugyanis (bármilyen morbidan is hangozzon) csak kihalásos alapon van esély hozzájutni, ezért hívják ezeket a „halott ember” autójának. Az egyetlen lehetőség ugyanis az, ha a tulajdonos elhalálozik, az örökösök pedig az árverezés mellett döntenek.
Így aztán máris érthető, miért okozott komoly izgalmat (és legalább akkor felháborodást), amikor a Jaguar bejelentette, hogy a maguk részéről építenének még pár Lightweightet.
„Néhány purista kissé szkeptikus volt az ügyben, de aztán látták a kész autókat, és rájöttek, hogy ma sokkal eredetibbek, mint a saját idejükben voltak” – nyilatkozta az eset kapcsán Tony O’Keeffe, a Jaguar Heritage kommunikációs vezetője.
Ráadásul ezek az autók veteránversenyeken is indulhattak, hiszen az azokat szervező FIA kiírásában csak annyi a kitétel, hogy az autóknak az eredeti specifikációknak megfelelően kell megépülniük. Így aztán az idei Le Mans Classicon indult is egy ilyen újjászületett Lightweight E-Type.
A Jaguar nincs egyedül ezzel a kezdeményezéssel, hiszen a Shelby például a GT40 és a 298 Cobra „folytatását” ígéri, természetesen a hatvanas évek gyártási előírásait követve, így aztán ők is versenyezhetnek majd.
Ezek az autók persze még így is drágák, de messze nem annyira, mint az eredetiek. Ami viszont komoly pozitívum lehet, hogy az autók versenyeztetése meggyőzheti az eredeti példányok tulajdonosait, hogy elvigyék ezekre az eseményekre a sajátjaikat.
A Jaguar olyannyira belelkesült, hogy már döntöttek egy másik klasszikus, az 1956-os Le Mans-győztes XKSS gyártásának hasonló újraélesztéséről.
„Ez sokat segít a tulajdonosok érzelmi kötődésének erősítésében is. Talán ha három XKSS modellről tudok, amelynek tulajdonosai az eladást fontolgatják, a többi szinte biztosan nem kerül még jó ideig a piacra. Még a Steve McQueen vezette példány is örökre a Peterson Múzeum gyűjteményében marad” – mondta Tony O’Keeffe.
Utolsó kommentek