Ha valakinek első ránézésre a Ferrari ugrik be a képen látható autóról, nem jár teljesen rossz úton, noha az 1968-as Bizzarrini 5300 GT Strada nem Ferrari. De akár lehetne is az.
A Ferrari márkát mindenki ismeri, akit kicsit is érdekelnek az autók, és valószínűleg azok közül is rengetegen, akiket egyáltalán nem. A Bizzarrini név viszont csak a komoly rajongóknak mond valamit, igaz, nekik alighanem sokat.
Giotto Bizzarrini ugyanis az 1950-es években a Ferrari vezető mérnökeként kulcsfontosságú szerepet játszott a márka világsikerében, olyan autók fűződnek a nevéhez, mint a legendás 250 GTO, ami manapság elképesztő összegekért cserél gazdát az árveréseken, már amikor egyáltalán megjelenik egy a piacon.
Szóval Giotto Bizzarrini és a Ferrari házassága igazi sikertörténet volt, a felszínen legalábbis. A valóságban a helyzet azonban korántsem volt ennyire fényes, aminek egyik fő oka Enzo Ferrari felesége volt.
Bár hivatalosan nem volt egyértelmű pozíciója a cégnél, Laura Ferrari nagyon komoly szerepet játszott a cégügyekben, és ha azt mondjuk, nem volt könnyű kijönni vele, akkor nagyon keveset mondtunk. A helyzet odáig fajult, hogy a cég vezető munkatársai közül néhányan összeálltak és ultimátumot adtak Enzo Ferrarinak: vagy a felesége megy a cégtől, vagy ők.
Egy ilyen ultimátumnak csak egyetlen eredménye lehet, és ebben az esetben is ez történt, Enzo Ferrari páros lábbal rúgta ki a lázadókat, köztük Giotto Bizzarrinit.
A távozók persze az autóipart nem hagyták ott, így hősünk is maradt a szakmában, mi több, saját pályáján próbálta megverni a Ferrarit. Több GT autón is dolgozott, az ISO Grifo is köztük volt, de akadt, amelyik a saját nevén futott.
A most árverésre kerülő Bizzarrini Stradában egy V8-as Chevrolet motor dühöngött, ami 280 km/órás csúcssebességgel repítette az autót, ami így gyorsabb volt, mint a Ferrari 275 GTB, nyilván tervezője nem kis örömére.
A szakmai sikerek azonban nem párosultak anyagiakkal is, Giotto Bizzarrini pedig nem tudta egyszerre finanszírozni az egyébként sikeres versenyautó-építést is az utcai autók mellett, így 1971-ben csődbe ment.
Már középtávon is Ferrari győzött tehát, a Bizzarrini pedig lábjegyzet maradt az autózás történetében, annak viszont nem akármilyen. A képeken látható 1968-as Bizzarrini 5300 GT Stradát pénteken árverezik el Párizsban, a szakemberek 600 ezer – 900 ezer euró közé teszik azt az összeget, amit leendő tulajdonosának ki kell majd fizetni érte.
(Fotó: artcurial.com)
Utolsó kommentek