Talán nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy Giotto Bizzarrini nevére talán csak az autósport legelszántabb hívei kapják fel a fejüket, pedig a hatvanas évek olasz autógyártásának egyik kiemelkedő alakjáról beszélünk. Aki nem akármilyen autókat alkotott.
(fotók: rmauctions.com)
Giotto Bizzarrini az ötvenes években az Alfa Romeo tesztsofőrjeként kezdte pályafutását, majd átigazolt a Ferrarihoz, ahol egyebek mellett a Testa Rossa megépítésében is segédkezett, majd a legendás 250 GTO születésénél is bábáskodott.
Mégsem érezte túl jól magát, így 1962-ben lelépett, csatlakozott az Iso gyárhoz, és részt vett az 5300 Strada és a Corsa kifejlesztésében. A versenyautók építése azonban jobban vonzotta, így innen is távozott.
Aztán megépítette a saját nevére keresztelt Bizzarrini P538-ast, benne a Chevrolet 5,4 literes, 365 lóerős motorjával, és ötfokozatú manuális váltóval. Az egészen zseniálisan szép darabból nem is lehet pontosan tudni, mennyi készült, 1966 és 1968 között hetet gyártottak le és talán még három elkészült, mielőtt a gyárat be kellett volna zárni.
Merthogy szépség és elképesztő teljesítmény ide vagy oda, Giotto Bizzarrini hozott pár rossz döntést, így csődbe ment és 1970-ben mindent elvittek a feje fölül.
Ráadásul az autóversenyek szabályai is számára kedvezőtlen irányba változtak, minden összeesküdött tehát ellene (ő maga hitt is abban, hogy nem voltka véletlenek a változtatások), és a Bizzarrini P538 is csak emlék és ritkaság maradt.
Most (egészen pontosan augusztus 13-án az amerikai Montereyben) ezek közül az autók közül árverez el egyet a Sotheby’s, ami igazi szenzáció két okból is: egyrészt évtizedek óta ez a első alkalom, hogy nyilvánosan cserél gazdát ez az autóritkaság, amely ezzel gyakorlatilag teljesen váratlanul visszatér a versenyautó-gyűjtők térképére. Nem is csoda, hogy az aukciósház valahol 700 ezer és 900 ezer dollár közötti végső árat vár érte.
Utolsó kommentek