Nyaranta a dalmát tenger, a francia Riviéra és az amalfi partok telis-tele vannak luxushajókkal. Az elképesztő járműveket sztárok, előkelőségek és iparmágnások birtokolják és élvezik.
Gemma Hulbert munka közben
Csakhogy működtetésükhöz személyzetre van szükségük, akik közül pedig a stewardess pozíciókban dolgozók a legszorgalmasabbak, akik „dicsőséges házvezetőnőknek” nevezik magukat, de annál sokkal többet is tesznek: szórakoztatnak, takarítanak, italokat mixelnek, pincérkednek és még jógát is oktathatnak.
„A vendégek gondviselői vagyunk, minden, amire szükségük lehet, már az előtt megvan, mielőtt tényleg szükségük lenne rá” - magyarázza a CNN-nek a 25 éves Gemma Hulbert, aki hét éve dolgozik vezető stewardessként.
Néha a vendégek nagyon különös dolgokat kérnek. Egyik vendége például egy félkádnyi forró vízhez Fiji-vizet és fél csésze babaolajat kért. „Hát azt nagyon vicces volt letakarítani a márványkádról” - nevet Gemma. Egyszer egy vendég rendelt a hajóról az USA-ba egy különleges táskát, amit magángéppel hoztak el neki, hogy aznap a hajón rendezett ünnepségen viselhesse.
Chelsea Nielsen szintén a szakmában dolgozik és még jógát is oktat. A munka szerinte kimerítő, de nagyon gyümölcsöző.
„A vendégek a luxushoz szoktak, ahhoz, hogy folyamatosan gondoskodnak róluk. Persze, hogy vannak elvárásaik, ahogy nekem is, ha étterembe megyek, de eddig, akiknek dolgoztam, mind hálásak és nagyvonalúak voltak” – mondja Chelsea Nielsen.
„Mindig meg tudom állapítani, ki az, aki már többgenerációs gazdag családból jött, mert a megjelenése kecsesebb és előkelőbb, mint az újgazdagé, aki mostanság jutott a vagyonhoz. Nem ítélkezem persze, csak érdekes” – teszi hozzá.
„A sztárok nem a norma”
Chelsea Nielsen magán- és bérjachtokon is dolgozott, például a milliomos Shahid Khan Kismet nevű hajóján, amin júliusban Beyonce és Jay-Z is nyaraltak.
„Mindig megkérdezik, milyen hírességekkel találkoztam és azt mondják, milyen szerencsés vagyok, hogy dolgoztam néhánynak. Ugyanakkor tapasztalatom szerint a sztárok esetében nem elterjedt a saját hajó, persze akad köztük is, akinek van, de arányaiban messze kevesebb, mint a dúsgazdag vállalkozóknál, akik ügyesen használják a pénzüket és megengedhetik maguknak, hogy megvegyenek és fenntartsanak egy nagy jachtot” - mondja Chelsea Nielsen.
Chelsea Nielsen (Fotó: instagram.com/theyogiyachtie)
A stewardess szerint az ő beosztásuk olyan, mint az orvosoké, hiszen jellemzően éjjel-nappal rendelkezésre kell állniuk. Ő napi 13 órát dolgozik, 2 órás szünettel napközben és 9 órás pihenőidővel éjszaka. A hajó karbantartásától kezdve az étel, ital felszolgálásán át a vendégek szórakoztatásáig minden az ő dolga.
A posztban említette stewardessek mindketten fent vannak az Instagramon, és alaposan dokumentálják is a hétköznapjaikat. Néha fogkefével vagy fülpiszkálóval tisztogatják a vendégek kabinjaiban a púderes dobozokat, vagy a szemfestékeket, hogy azok mindig vadonatújnak tessenek.
A fix fizetésük havi 2700-9000 dollár között mozog, ám ebben nincs benne a borravaló, ami akár a fizetés háromszorosa is lehet. Általában a személyzet borravalóként a hajóbérlés költségének 10 százalékát kapja, és mivel egy jobb jachtért egy hétre akár 300 000 - 1 millió dollár között kell fizetni, így egy-egy dolgozó heti 2000 dollár körüli extra pénzhez juthat. Ráadásul semmire nem kell költeniük a hajón, az étkezéseket is fedezik, amíg ott tartózkodik.
Chelsea Nielsen jóga közben (Fotó: instagram.com/theyogiyachtie)
„Emlékszem az első alkalomra, amikor borravalót kaptam. Csak néztem a borítéknyi készpénzt és azt sem tudtam, mit kezdjek vele” – meséli.
Furcsa elvárások
Ahol ennyi pénz mozog, ott azért előfordulnak extrém kívánságok is. Chelsea Nielsen hallott olyan hajótulajdonosról, aki maga fizette a stewardessek fodrászát, mert az volt a mániája, hogy mindegyiknek szőkének kell lennie.
„Korábban soha még csak hasonlóról sem hallottam. Havi 100 dollárt fizetett nekik azért, hogy rendszeresen járjanak megcsináltatni a hajukat” – mondja, hozzátéve, olyanról is tud, ahol a tulajdonos megtiltotta az alkalmazottaknak a parfüm használatát, de olyan is akadt aki egyenesen kötelezte őket rá.
A külső megjelenés egyébként is fontos, így például a túlsúllyal küszködők nagyon nehezen találnak munkát. Ráadásul egy fizikailag meglehetősen megterhelő munkáról van szó.
A tetoválás sokszor kizáró ok, még akkor is, ha egyébként azt nem lehet látni.
„Akadnak hajók, melyeken csak férfiakat alkalmaznak, másokon színeseket nem vesznek fel, és olyanról is hallottam már, aki azért nem kapott munkát, mert a jacht tulajdonosának nem tetszett az önéletrajzhoz csatolt képe” – fejezi be Chelsea Nielsen.
Utolsó kommentek