A Type 64 nélkül nem lenne Porsche 356, 550 és 911 sem. Ez a Porsche eredettörténete, az autó, ami révén megszületett a cég legendája – ebből a hivatalos leírásból jól kitűnik, hogy a német autógyár mennyire fontos járművét árverezik majd el augusztusban.
A Sotheby’s aukciójára kerülő Type 64 1939-ben készült, ezzel minden bizonnyal a világ legrégebbi Porschéja. A vállalat alapítását ugyan 1948-ra teszik, ám a legelső Porsche már kilenc évvel korábban elkészült.
Az alapító Ferdinand Porsche ugyanis azt a feladatot kapta a hitleri vezetéstől, hogy készítsen egy olyan autót, mely rajthoz állhat az 1939 szeptemberében a Berlin és Róma közötti 1500 kilométeres versenyen. Így született meg a Type 64 a KdF Wagenre, a későbbi Volkswagen Bogárra alapozva – 32 lóerős motorral.
A viadal végül elmaradt a második világháború kitörése miatt, de összesen három kocsi elkészült a Type 64-ből. A második autó 1939 decemberében, a harmadik 1940 júniusában lett kész, ezeket Federinand Porsche fia, Ferry építette.
Az első autóval a Volkswagen igazgatója karambolozott, a másik megsemmisült a háborúban, de a harmadik a Porsche család tulajdonában maradt, amikor Ausztriába kerültek, Ferry és Ferdinand vezette.
Az autót 1946-ban regisztrálták, ekkor került az elejére a Porsche felirat. Battista Pinin Farrina, a legendás tervező cég, a Pininfarina alapítója hozta helyre egy évvel később.
A gazdag történelemnek itt még nincs vége. A Type 64 ott volt a Porsche első modelljének, a 356-nak a bemutatóján 1948-ban, és az 50-es években vezette a legendás Otto Mathe is, aki beleszeretett a kocsiba és megvette a Porsche-családtól. Versenyzett is vele, és egészen a haláláig, 1995-ig megtartotta.
A legendás autó ekkor egy Porsche-szakértőhöz, Thomas Gruberhez került, és kiállításokon tűnt fel, most pedig negyedik tulajdonosa megválna tőle. Az augusztusi monterey-i aukción a várakozások szerint akár 20 millió dollárért is elkelhet – ezzel a legdrágább Porsche lesz, minden idők legdrágább autói közé is bekerülhet, bár a rekord, a 48 millió dollárért eladott Ferrari 250 GTO csúcsa messze van.
„Sok különleges Porschét láttam életemben, de ehhez foghatót nem” – mondta Andy Prill, az elismert márkaszakértő, aki napokig vizsgálta az autót, és megállapította, hogy minden fontosabb eleme eredeti.
(Fotó: RM Sotheby’s)
Utolsó kommentek