Néha egészen fantasztikus történetekre bukkan az ember, velünk is ez történt, gyorsan meg is osztjuk. Adott egy egészen káprázatos autócsoda, hozzáadtunk egy főúri családot, több évtizedes elfeledettséget, majd egy diadalmas visszatérést.
Történetünk 1936 áprilisában kezdődik, amikor Josephine von Krieger bárónő elgondolkozott, mit is vegyen az ő éppen érettségi előtt álló fiacskájának, Henningnek. Végül döntött és megrendelte a Mercedes-Benztől a gyár 540K Special Roadster típusú autóját.
A döntés nem okozott meglepetést, hiszen Henning osztotta a mama autók iránti olthatatlan lelkesedését (Josephine egy Packard Cabriolet és egy Rolls-Royce Phantom II büszke tulajdonosa volt), és imádta az elegáns, ugyanakkor erős sportautókat.
Henning von Krieger tehát megkapta a képeken is látható autócsodát és egészen a II. világháború kitöréséig vezette is (természetesen közben azért más autókat is vásárolgatott – a dúsgazdag főnemesi család megengedhette magának), majd 1939-ben visszavitte a gyárba egy kis karbantartásra, majd az autó Svájcba került, ahová az anyja és a nővére, Gisela költöztek.
Nem meglepő, hogy az autó ezt követően sem állt a garázsban, immár az eleganciájáról ismert (és a világ legdivatosabb női között számon tartott) lánytestvér használta napi szinten.
Henning és Gisela von Krieger az autóval
Gisela von Krieger külön posztot érdemelne, ám róla most csak annyit, hogy az európai arisztokrácia gondtalan életét élte, Párizsban a Ritzben és a Le Meurice-ben volt lakosztálya, ha pedig Cannes-ban járt, akkor a Hotel Martinezben szállt meg, és természetesen minden fontosabb társadalmi eseményen (így például VI: György brit király koronázásán) jelen volt.
Amikor Gisela 1949-ben New Yorkba költözött, nem volt kérdés, hogy az autó is megy vele. Henning von Krieger 1959-es halálakor visszatért Svájcba, az autót pedig egy connecticuti garázsban hagyta.
A Mercedes 540K Special Roadster pedig a következő 35 évet ott töltötte, noha akadt volna rá vevő, de Gisela nem adta el. Amikor 1989-ben örökös és végrendelet nélkül meghalt, ott volt a nagy kérdés: mi lesz a vagyonnal és ezen belül az autóval?
Aztán 1992-ben egy klasszikus autókra specializálódott, és a Christie's aukciósháznak dolgozó kereskedő, David Gooding egészen véletlenül megtudta egy connecticuti ügyvédtől, hogy egy garázsban ott áll egy „régi, fekete, kétüléses Mercedes". Gooding szerint ilyen kincsre bukkanni egy garázsban egész karrierje legnagyszerűbb pillanata volt.
„Elképesztő felfedezés volt. Az összes régi, eltűntnek hitt autó közül, amivel találkoztam, a Special Roadster volt messze a legemlékezetesebb. Olyan volt, mintha egy időgépbe ültem volna, az autónak valami hihetetlenül magával ragadó ereje van" – mondta David Gooding.
Az autó az évek során aztán kétszer is tulajdonost cserélt, 1999-ben pedig teljesen restaurálták. Ennek ellenére az értékéről sokáig inkább csak találgatások voltak, míg végül tavaly 11,8 millió dollárért váltott gazdát.
A „von Krieger Roadsterként" is ismert autó nem akármilyen felszereltséggel büszkélkedhet: van benne egy Telefunken rádió, bőrborítású műszerfal, egy, a kesztyűtartó alatt található kis asztal.
A lényeg azonban nem is ez, hanem a történelem és az elegancia elképesztő párosa, ami nagyon kevés autónál található meg. A legtöbb gyűjtő egyetért abban, hogy vásárláskor hol autót, hol pedig történelmet vesz az ember.
Ideális esetben pedig mindkettőt.
Utolsó kommentek